
 

OCTOBER 25, 2021 
 

Sputnik’s Coverage of Trump’s Declaration 
Over the Purchase of Greenland 
Gabrielle LaFortune1 
NAADSN Graduate Fellow and PhD Student at the University of Ottawa 
 
Mathieu Landriault 
NAADSN Network Coordinator and Director of the Observatoire de la politique et la 
sécurité de l’Arctique (OPSA) 
 
Beyond the material and physical reality of the 
region, the Arctic is represented differently in state, 
media, and civil society discourses. Framing the 
region in terms of cooperation or competition 
impacts individual perceptions of the Arctic. We also 
know that disinformation (spreading false 
information willingly to mislead) and misinformation 
(spreading false information without the intent to 
mislead) are global phenomena, impacting the 
circumpolar North just like any other region. There 
is a thin line, however, between disinformation and 
misinformation and displaying different frames of an 
event or development: media outlets can put the 
spotlight on different aspects of a story without 
necessarily dis/misinforming. Differing techniques 
can also be deployed to either promote specific 
frames or lead dis/misinformation: interviewing 
specific experts, referring to social media, organizing 
the information in specific ways, etc. This policy brief 
will analyze how the (state-operated) Russian press 
agency Sputnik covered the controversy around 
Donald Trump’s declaration that the United States 

was interested in purchasing Greenland. The 
analysis explores how this event was described by 
the Russian press agency and the techniques used 
by Russian journalists to frame the event. The 
ultimate question is whether or not Sputnik engages 
in dis/misinformation and, if so, how. 

Covering Trump’s statement on 
the purchase of Greenland 

On August 16, 2019, the Wall Street Journal reported 
that the United States President, Donald Trump, was 
asking aides and advisers to “look into” the 
possibility that the United States would purchase 
Greenland from Denmark. 2  This revelation was 
followed by a tweet from Donald Trump on August 
19, further hinting at this possible development. 
This story unfolded a month ahead of a planned visit 
by President Trump to Denmark. After the Danish 
government closed the door on a possible 
Greenland purchase, the trip was cancelled. 



 

2 

Links and Sources 

Upon beginning the analysis, the use of links and 
sources was immediately of interest. As with many 
online news outlets, most of Sputnik’s articles 
contain links to other, related online content. These 
can be used to link both to previous coverage of a 
topic and to sources. Of the forty-two stories being 
analyzed, twenty-seven contained links. As will be 
discussed more below, these links were to a variety 
of sources, including official political websites, such 
as the Danish Ministry of Defence and Naleraq (a 
pro-independence party from Greenland), news 
sources, such as the Wall Street Journal or Jyllands 
Posten (a Danish newspaper), organizations such as 
The Polar Connection and the InterAction Council, 
and Twitter. Of the twenty-seven articles that 
contained links, 100 per cent contained links to 
Sputnik, and the number of Sputnik links per story 
ranged from one to seven for a total of sixty-eight 
Sputnik links over twenty-seven articles. In contrast, 
Twitter had the second highest number of links, with 
twenty-two links over twenty-seven articles.1  The 
Wall Street Journal and the Washington Post came 
in third, each with two links. These numbers indicate 
that, in the vast majority of cases, a user clicking on 
any link within a story will be led to additional 
Sputnik content, as opposed to external content. In 
addition to promoting further Sputnik content, this 
use of links is interesting because of how it diverges 
from the use of in-text references: there was a large 
difference between what sources were mentioned 
by name in the text and those that were linked to. 
For example, the Wall Street Journal (which 
reported the initial story) is referenced in-text thirty-
one times, but is only linked to directly twice, 
because most links to earlier coverage of the story 

 
1 Note that this does not include links found in the tweets 
present in the articles. That is, if one tweet was copied into a 
story, and that tweet contained two links (for a total of three 
links: one to the tweet itself, plus the two links in the tweet), 

lead to Sputnik content, not the original Wall Street 
Journal article. However, it does create credibility via 
the use of trusted Western news outlets, without 
directing users to those outlets. This will be 
discussed further below. 
 
As noted, the frequency of Twitter links is notable, 
especially when compared with other sources. To 
some extent, this can be attributed to statements 
regarding the Greenland purchase being made on 
the website, but not every tweet came from a 
politician or other involved party—some were 
simply reactions from (seemingly random) Twitter 
users, as well as journalists. These do not represent 
any particular end of the political spectrum, which 
echoes Ramsay and Robertshaw’s findings: they are 
comprised of both right- and left-leaning 
individuals.3  Ramsay and Robertshaw also point to 
an English-language ‘parallel commentariat’ – “a 
network of sources that rarely overlaps with those 
featured on ‘mainstream’ national media” 4  – on 
Russian state-controlled news outlets RT and 
Sputnik. At the same time, they note that RT and 
Sputnik regularly do cite their sources, though they 
note “[i]t is unclear whether this is to use the 
trustworthiness of the original source as a signal of 
authority within a skewed news agenda.” 5  This 
pattern is visible in the articles under examination as 
well: interviewees and Twitter accounts are drawn 
from a variety of non-traditional sources outside the 
mainstream, while trusted Western sources are 
regularly mentioned throughout the articles (though, 
as mentioned, are rarely linked to). For example, the 
site overall uses direct links to a number of familiar, 
well-regarded, English-language news outlets (the 
Financial Times, the Wall Street Journal, the 

this was counted as one link. If we count all links including 
those in every tweet, the number rises to forty-three, all but 
one of which is to another Twitter link. 



 

3 

Washington Post, the New York Times, Reuters, and 
AP News, among others). Most of these outlets, 
however, are linked to only once (or twice, for the 
Wall Street Journal and the Washington Post). It is 
note-worthy that in the vast majority of cases, links 
to well-known and often trustworthy, English-
language, Western (frequently American or British) 
news sources are used. Presumably, Sputnik could 
link to other Russian state-owned media, but it does 
not. 
 
Alongside well-known Western sources are a 
handful of troublesome sources. Some of these are 
interviewed or linked to directly by Sputnik, while 
others are found in the tweets Sputnik copies into 
stories. These sources are striking not for the 
number of times which they appear, but rather for 
their inclusion alongside trustworthy sources. For 
example, Twitter accounts linked to OpIndia and 
teleSUR English appear in one of the articles. Bhat 
and Chadha (2020) identify OpIndia as anti-media, 
pointing to strategies it uses such as “highlighting 
errors in mainstream media coverage, attacking 
individual journalists, publicizing media criticism by 
prominent individuals, and representing 
mainstream media as pro-elite as well as anti-
Hindu.” 6  Meanwhile, Carter and Carter (2021) 
include teleSUR among their list of outward-facing 
propaganda apparatuses (which also includes 
Russia’s RT and North Korea’s Pyongyang Times).7 
Similarly, one story references an interview done by 
Radio Sputnik’s “Loud and Clear” with Bruce Gagnon, 
coordinator of the Global Network Against Weapons 
& Nuclear Power in Space who, on his personal blog, 
discusses conspiracy theories including the faking of 
9/11 and chemtrails. 
 
Ultimately, what is of interest regarding Sputnik’s 
use of sources is the variety: many are trustworthy, 
but the presence of some questionable content 

amidst trustworthy sources can obscure those 
questionable sources. This is in line with what Potter 
(2019) describes, quoting Bergmann and Kenney 
(though in this case regarding RT): “RT provides a 
‘veneer of credibility’ by publishing or broadcasting 
the ‘legitimate’ news of the day, making it difficult 
for viewers ‘to weed out stories that are either 
completely fabricated or pure propaganda.’” 8 This 
strategy appears to apply to Sputnik as well: it 
features broadly accurate information with a 
sprinkling of conspiracy theory. Hence, the 
disinformation is relayed by Sputnik, but often does 
not originate from Sputnik: false equivalences are 
inferred by putting reputable media sources with 
dubious ones. Here, mixing legitimate and 
questionable sources together tends to blur the 
lines between solid and suspect information. 
 
The key takeaways regarding Sputnik’s use of links 
and sources are that the news outlet makes use of 
Western sources frequently in name only, which 
may grant them credibility among English-language 
readers. They also use questionable sources which, 
hidden among the names of trusted English sources, 
may be difficult to detect, and therefore have a 
better chance of convincing a reader of their 
reliability. Finally, the majority of links on Sputnik’s 
site direct to other Sputnik content, largely confining 
readers to the Sputnik echo chamber. 

Recurring Themes, Content, and Frames 

Throughout the coverage, several readings of the 
Greenland purchase recurred. These were: the 
seriousness of the purchase, Greenland’s strategic 
value, past purchase attempts, and the conflict 
between the United States, on one side, and 
Denmark and Greenland, on the other. 
 
One topic repeatedly raised was the seriousness of 
the purchase. That is, to what extent were Trump’s 



 

4 

comments to be taken at face value? While in the 
first few days there was discussion of the possibility 
that Trump might have been joking, Larry Kudlow—
Trump’s White House economic advisor—
confirmed Trump’s interest in the purchase on 
August 18th.  In addition to repeating the 
confirmation and/or brief mention of the Wall 
Street Journal’s report, the topic of seriousness 
emerged in multiple formats over the course of the 
coverage. For example, references to Greenland’s 
strategic value—a repeating theme on its own—
were made very regularly. In some cases, the 
arguments being made were quite explicit. For 
example, an interviewee in one story states: “[t]he 
purchase would allow the United States to pursue 
multiple geopolitical interests in the area, including 
access to natural resources ... as well as a potential 
establishment of a maritime route.” An interviewee 
in a separate article says “[Greenland is] a huge 
piece, strategically, for shipping, for militarism and 
for ‘drill baby, drill.’”9 In other cases, however, the 
arguments were somewhat less explicit, as when 
they took the form of describing Greenland’s 
strategic significance without specifying that this 
would be a reason to purchase it. These arguments 
often co-occurred with what were otherwise fairly 
neutral descriptions of Greenland (for example, 
regarding its size or population). This theme—of 
Greenland’s strategic value—supports the idea that 
the purchase is actively being sought by providing 
reasons that the purchase is logical. Similarly, there 
are multiple references to past purchase attempts, 
both of Greenland and of other pieces of land by the 
United States. References to Truman’s purchase 
attempt are made as early as the first article, and 
references to Louisiana, Alaska, and the U.S. Virgin 
Islands are common. Again, this reference to 
historical precedents maintains the purported 
purchase as a possibility both because of the United 
States’ history of land-buying and because of a 

previous attempt to purchase Greenland specifically. 
When these themes are combined, the issue 
becomes framed first as a strong likelihood: Trump 
is interested in the purchase, he has good reasons to 
want to make the purchase, and his country has a 
history of making this kind of purchase. In this case, 
the reporting is matter-of-fact, but the use of 
strategic and historical information serves to push a 
particular reading of the situation. This framing also 
serves to maintain a degree of pressure regarding 
the situation, even after news of planned increased 
cooperation between the United States and 
Denmark, or after President Trump confirmed a 
positive phone call with Prime Minister Frederiksen. 
This is possible because, despite the increased 
cooperation, Greenland’s strategic value is 
continually pushed as a reason the purchase could 
still occur in the future. 
 
Another recurring theme is the conflict between the 
United States and Denmark and Greenland. Many 
stories rehash exchanges between President Trump 
and Prime Minister Frederiksen, in addition to airing 
reactions from Twitter accounts belonging to a 
variety of Danish and Greenlandic political sources. 
One striking element of the articles discussed here 
is that, in comparison to those examined in other 
studies, they do not present Denmark negatively. 
Deverell et al. (2021), in their study of Sputnik’s 
coverage of the Nordic countries, find that the news 
outlet uses narratives that “can serve to divide and 
weaken the Nordics and the EU, and undermine 
international reputations of each state.”10 While the 
narratives they locate regarding Denmark focus on 
moral decay within the country, EU skepticism, and 
Denmark’s international insignificance and unfair 
treatment of Russia, these issues are put aside in the 
coverage of the purported Greenland purchase. 11 
Instead, Denmark is presented as reacting strongly 
against the United States while Greenland is 



 

5 

positioned as generally valuable. This suggests that 
a different kind of frame is being used in coverage of 
the Greenland purchase as compared with other 
coverage of Denmark. Rather than being a weak 
country, Denmark is arguably positioned as reacting 
strongly and reasonably to the United States, and 
being unified in that reaction. 
 
Similarly, Deverell et al. find that Western states and 
their relationships with one another are consistently 
caricatured, and coverage of the West is “extremely 
negative in tone.” 12  However, this pattern is not 
found in the Greenland data. While coverage is not 
positive, the tone is generally measured and matter-
of-fact. However, the fact that the conflict being 
covered is not manufactured works in Sputnik’s 
favour. There is no need to be overly negative 
because selective coverage of the tension in United 
States-Denmark relations is sufficient to create a 
wedge between them. In the context of creating 
disunity among NATO members (which Ramsay and 
Robertshaw find is a subset of narratives found in RT 
and Sputnik), this is potentially useful, and might 
demonstrate a shift in strategies owing to the 
particular context of the Greenland purchase story. 
One way in which NATO is portrayed is as “forcing 
members to act against their wills and against the 
wishes of the people, and riven by competition and 
conflict between distrustful members.” 13  This 
seems more likely to be the frame being used in this 
coverage: the United States, with its history of 
purchasing other lands it sees as valuable, is here 
attempting to bully Denmark and Greenland for its 
own military advantage. This is also visible in 
repeated references to Thule Air Base. The base is 
mentioned consistently throughout the coverage, 
partially reinforcing Greenland’s strategic value, but 
also serving to demonstrate that the United States 
is already misusing Greenland, as Thule is discussed 
variously as being on Greenlandic land, negatively 

impacting the likelihood of Greenlandic 
independence, economically harmful, and 
environmentally dangerous. 
 
The key takeaways regarding article content are that 
the Greenland purchase is likely to occur either now 
or sometime in the future, on the basis of 
Greenland’s strategic value and the United States’ 
bullying and mistreatment of its allies. Denmark and 
Greenland stand more or less united against the 
United States, which has a history of purchasing land 
and has already historically misused Greenland for 
strategic purposes. 

Headlines and Ledes 

Another element of the stories examined were the 
headlines and ledes (the summarizing 
sentence/paragraph that opens the story). Because 
these two elements of the articles are the first things 
a reader will typically look at, they can have an 
impact on how the rest of the article elements are 
read. 
 
While coverage itself, as noted above, is not overtly 
biased, headlines are frequently inflammatory, and 
especially push the narratives of the purchase 
attempt being serious and a rift having been created 
between the United States and Denmark. Regarding 
the seriousness of the purchase, for example, 
headlines include: “Under the Hammer: As Trump 
Reportedly Sizes Up Greenland, How Many 
Territories Have Been Purchased?”, “Green for 
Greenland: US Attempt to Buy Island Part of Arctic 
Land Rush,” and “Donald Trump Tweets Fake Pic of 
Gold Tower in Greenland Amid Media Frenzy Over 
Plans to Buy Island.” In many cases, these headlines 
seem to indicate that the purchase is very likely, or 
even is going ahead. While in many cases the 
content of these articles does reiterate Denmark’s 
refusal of the purchase and emphasize an overall 



 

6 

negative Danish reaction, someone only scanning 
the headlines may well come away with a different 
idea of the story’s content, and even those who read 
through the article in-depth have been primed to 
view the information within in a specific way. 
 
Headlines covering United States-Denmark 
interactions are also inflammatory. For example: 
“Danish Politicians Believe Trump’s Idea to Purchase 
Greenland Is ‘Absolutely Crazy,’”  “Trump Blasts 
Danish Prime Minister Statement’s That Greenland 
Sale ‘Absurd’ As ‘Not Nice.’”  In these cases, 
headlines are more technically accurate, in the 
sense that they can draw on the most inflammatory 
elements of politicians’ reactions in order to 
emphasize the wedge that has been created 
between the United States and Denmark. However, 
this type of coverage is somewhat inconsistent. 
Headlines regarding warming relations are 
sometimes neutral (“Pompeo, Danish Foreign 
Minister Discuss Boosting Cooperation in Arctic”) 
but do sometimes lean slightly more positively 
(“Trump Says Had Great Conversation With Danish 
Prime Minister Despite Canceled [sic] Visit”). In this 
latter example, it is unclear if the inclusion of the 
reference to the cancelled visit is strategically 
intended to tone down the otherwise positive 
development. The content of this particular story 
also does not shy away from re-stating positive 
comments made by Trump regarding Frederiksen. 
 
Regarding ledes, the content is not particularly 
surprising. Most of the ledes are relevant to the 
information contained in the remainder of the 
article (that is, ledes are not typically misleading as 
summaries). The majority of them, throughout 
roughly the first half of the coverage, rehash basic 
information regarding Trump’s interest in the 

 
2 This information is publicly available by clicking on the user’s 
profile. 

purchase and/or the (negative) Danish response. 
This is in line with the recurring content noted in the 
section above. Once again, a lack of particular spin 
may be facilitated by the fact that the story at the 
time contained sufficient conflict that Sputnik did 
not need to significantly modify any information 
being reported, so much as selectively choose what 
to report. 
 
The key takeaways regarding headlines and ledes 
are that headlines are generally more inflammatory 
than the information contained in their articles and 
highlight more strongly some of the content themes 
and frames discussed in the previous section, which 
may prime readers to read the articles with those 
frames in mind. Ledes tend not to be misleading or 
overly inflammatory but do support the content and 
frames discussed in the previous section. 

Comment Section and Users 

The final element of the articles under review are 
the comment sections and users. Previous research 
has demonstrated that Russia makes use of “online 
trolls to sow confusion and disinformation, and to 
have half-truths and lies amplified by Russia’s 
international broadcasting outlets.” 14  Giles (2016) 
also notes that trolls are “[o]ne of the most 
prominent aspects of Russian information 
campaigning in Western public consciousness.” 15 
Importantly, it is (nearly always) unclear whether a) 
any particular online commenter is a troll, and b) 
whether these commenters are being directed by 
another actor or acting in their own capacity. 
However, there were several suspicious accounts 
involved in Sputnik’s comment sections. For example, 
one commenter who has been on the site only two 
years has made 12,945 comments in that time.2 This 
works out to almost eighteen comments written per 



 

7 

day. While this is certainly feasible, especially if we 
assume a low word count per comment, it is still an 
unusually high number, and over a dozen other 
accounts also have what appear to be unusually high 
numbers of comments given how long they have 
been active. While the focus of this article is not the 
comment sections, it is interesting to consider how 
Russian trolls might operate on Russian news outlets 
in addition to their presence on Western news 
outlets. 
 
Regarding the topics in the comment sections, they 
vary wildly, apart from a high volume of anti-
American sentiment. Additional topics of discussion 
include references to Greenland’s resources, 
American imperialism, Thule Air Base, colour 
revolutions, anti-Semitism, Sinophobia, American 
debt, Donald Trump, Denmark’s negative position 
relative to the United States, anti-Polish sentiment, 
and the law of the sea. The point here is not that 
there is a particular theme (beyond anti-
Americanism), but rather that some of the 
messaging in the comment sections align well with 
the content of the articles and can be more openly 
critical and conspiratorial regarding the United 
States and its intentions. Thus, it is conceivable that 
a user who has read an article and perhaps not come 
away with an overly negative view of the situation 
could read the comments and decide, for example, 
that the Greenland purchase is an instance of 
American imperialism, or that the United States is in 
debt to China and therefore in reality a weak 
international player. It is also possible that reading 
the comments might confuse a reader regarding the 
facts of the situation, since such a wide variety of 
topics are covered with considerable vehemence 
and make them further susceptible to 
disinformation/misinformation. 
 

The key takeaways regarding comment sections and 
users are the potential for some suspicious accounts 
to post comments supporting Sputnik narratives 
without being held to the same level of scrutiny, and 
an awareness that comments may lead readers to 
view article content in a particular light or create 
confusion regarding the facts of the situation. 

Conclusion 

The assessment of Sputnik’s use of 
disinformation/misinformation is problematized in 
this case by the genuine tension created not only by 
the alleged purchase plans, but also by the public 
statements made by politicians at the time. These 
created a situation in which Sputnik could report the 
facts of the situation without much need for overly 
biased reporting. 
 
At the same time, several strategies appear to be 
used both to make Sputnik appear to be trustworthy 
and to frame the issues in a specific way. Sputnik 
references trusted Western sources throughout its 
coverage, lending itself an air of credibility. This air 
of credibility extends to other, more questionable 
sources used, which allows Sputnik to sprinkle in 
conspiracy theories and biased accounts without 
overly damaging a reader’s perception of its 
coverage. It also leans heavily on framing the 
Greenland purchase as a real potential, by 
highlighting strategic value and historical facts 
regarding the United States: in many instances, the 
possible purchase is presented as a fait accompli. 
 
In this way, false information does not need to be 
used, because true information can be formatted in 
a way that drives a wedge between the two NATO 
allies. This frame is central to Sputnik’s coverage of 
the event: emphasis is put on the divergent interests 
and conflictual encounter between Denmark and 



 

8 

the United States. The high volume of articles 
published by Sputnik on this political development is 
thus not surprising: overwhelming level of attention 
will be devoted to instances of Western allies’ 
disunity. This can be furthered by the use of 
inflammatory headlines, which can prime readers to 
review information with particular frames already in 
mind. In addition, a review of comments in Sputnik’s 
comment sections may further incline readers 
towards specific readings of the situation, or sow 
confusion regarding the broader facts of the 
situation: disinformation is displayed here, again not 
by Sputnik itself, but by anonymous users. 
 
As was analysed in this brief, state-operated media 
agencies in Russia will use disinformation but in 
certain parts of articles and leveraging different 
mechanisms, often to spread disinformation 
through indirect means. In other instances, media 
coverage will promote specific frames and angles to 
describe events in a favourable (Russian) 
perspective. The latter should not be downplayed or 
discarded to only focus on blunt, direct 
disinformation: promotion of specific frames 
proposes plausible explanations, and constructs 
worldviews to interpret current events. 
  
This brief represents a case study on how Russian 
press agencies cover Arctic developments. More 
efforts are needed to analyse Russian press agencies 
coverage of Arctic issues in general and to figure out 
if this coverage has evolved and changed forms over 
time. 



 

9 
 

 
 

1 The authors would like to thank the North American and Arctic Defence and Security Network and the 
Observatory on Politics and Security in the Arctic for their support. 
2 Vivian Salama, Rebecca Ballhaus, Andrew Restuccia, and Michael Bender, “President Trump Eyes a New Real-
Estate Purchase: Greenland,” The Wall Street Journal, 16 August 2019, https://www.wsj.com/articles/trump-
eyes-a-new-real-estate-purchase-greenland-11565904223. 
3  Gordon Ramsay and Sam Robertshaw, “Weaponising News: RT, Sputnik and Targeted Disinformation,” The 
Policy Institute Centre for the Study of Media, Communication & Power, King’s College London, 2019, 41. See also: 
Keir Giles, “Handbook of Russian Information Warfare,” NATO Defense College, 2016, 26. 
4 Evan Potter, “Russia’s Strategy for Perception Management through Public Diplomacy and Influence Operations: 
The Canadian Case,” The Hague Journal of Diplomacy 14 (2019): 45. 
5 Ibid., 83. 
6 Prashanth Bhat and Kalyani Chadha, “Anti-Media Populism: Expressions of Media Distrust by Right-Wing Media 
in India,” Journal of International and Intercultural Communication 13, no. 2 (2020): 169-170. 
7 Erin Carter and Brett Carter, “Questioning More: RT, Outward-Facing Propaganda, and the Post-West World 
Order,” Security Studies 30, no. 1 (2021): 49-50. 
8 Potter, “Russia’s Strategy for Perception Management,” 414. 
9 “Green for Greenland: US Attempt to Buy Island Part of Arctic Land Rush,” Sputnik News, 17 August 2019, 
https://sputniknews.com/20190817/trump-greenland-military-industrial-complex-1076570178.html. 
10 Edward Deverell, Charlotte Wagnsson, and Eva-Karin Olsson, “Destruct, Direct and Suppress: Sputnik 
Narratives on the Nordic Countries,” Journal of International Communication 27, no. 1 (2021): 15. 
11 Ibid., 26. 
12 Ibid., 71. 
13 Ramsay and Robertshaw, “Weaponising News,” 55. 
14 Potter, “Russia’s Strategy for Perception Management,” 412. 
15 Giles, “Handbook of Russian Information Warfare,” 54. 

https://www.wsj.com/articles/trump-eyes-a-new-real-estate-purchase-greenland-11565904223
https://www.wsj.com/articles/trump-eyes-a-new-real-estate-purchase-greenland-11565904223
https://sputniknews.com/20190817/trump-greenland-military-industrial-complex-1076570178.html

